Open Source spelutveckling som C-uppsats

Det blev open source spelutveckling att undersöka som C-uppsats. Som jag misstänkte blev det dock inte så mycket tid över till att skriva här när jag hade massa andra saker att arbeta med, och en sån där fritid att underhålla (på senare tid har det nog varit mest fritid och mindre arbete).

Jag ska i alla fall undersöka spelutveckling inom open source, och är lite vettskrämd, jag har ju ingen aning om ämnet känns det som. Jag har aldrig utvecklat något open source spel och jag har aldrig varit med i ett open source projekt alls. Detta kommer bli en utmaning och jag vet inte om jag ska skrika “Challange accepted!” och springa huvudet före in i stenväggen eller om jag ska försöka göra det till ett projekt jag kan hantera, som det ser ut tidigare så har jag ju kört på det tidigare alternativet och det har ju gått bra ibland trots att jag legat utmattad, svettig och blodig vid mållinjen.

Det är mycket som händer nu och jag vet inte om jag kan få ur mig någon bloggpost som makes sense för er, men jag ska försöka förklara i en annan post. Så här ser läget i alla fall ut för C-uppsatsen:
Jag ska joina ett open source spelprojekt – känner ni till något i någon av följande miljö; Processing, C#, XNA, Unity3D/2D, HGE, så får ni gärna mejla mig!
Jag ska läsa massa artiklar om utveckling av open source projekt, alltså om vilka program man använder, vilka tekniska funktioner man är i behov av, hur arbetsklimatet ser ut osv.
Jag ska intervjua en eller flera personer som sysslat med det här (spelutveckling inom open source)  – känner ni till någon får ni väldigt gärna mejla mig!
Jag håller igång en dagbok med rapportering till mig själv om hur det går.

Bilden är gjord med processing, coolt va 😉

Utvald bild: CC BY-SA Hu Tracy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.